Nu hvor den famøse løbsweekend er kommet lidt på afstand og temperamenterne har lagt sig, er det tid til at kigge tilbage på episoden og gøre status. Det har været en underholdende sæson med hård kamp mellem Lewis Hamilton og Max Verstappen, hvor de jo, som bekendte, endte med at være helt lige før den sidste løbsweekend i Abu Dhabi.
Abu Dhabis bane som er ombygget frem mod løbet i år efter en række enormt kedelige løb de sidste sæsoner. Der er givet plads til færre hårnåle og en højere hastighed på det meste af banen.
Den nye bane så ud til at passe Hamilton og Mercedes-raceren bedst. Han var generelt hurtiger en Verstappen og førte da også hele løbet igennem indtil der manglede 5 omgange.
Her ramte Niclas Latifi væggen med stor kraft og forårsagede en safety car. I den situation kunne Verstappen pitte for at få nye dæk uden at Hamilton kunne gøre det samme fordi han ville blive overhalet hvis han gjorde. Det er super ærgeligt for Hamilton der dermed mistede sit forspring OG Verstappen fik mulighed for at få nye dæk på. Men i det mindste have var der 5 biler imellem de to som Hamilton havde brugt tid på at overhale.
De fordel stod han dog også til at miste fordi alle biler der er hentet med en omgang skal have lov til at overhale safety car og slutte sig til bagenden af feltet.
I denne situation var der dog gået så lang tid med at rydde op efter Latifis uheld og man var ved at løbe tør for omgange i løbet. Hvis alle de langsommere biler skulle overhale safety car og komme langt nok væk til at der ville være fri luft foran de førende inden løbet kunne frigives, ville løbet slutte bag safety car og Hamilton ville vinde på denne måde.
Måden løbsledelsen kunne nå at genoptage løbet var dermed at man skulle dispensere fra reglen om at de langsomme biler skulle overtage safety car. Det ville give én omgang at køre race og løbet ville slutte uden indblanden fra safety car.
Men løbsledelsen valgte alligevel at fjerne de 5 biler foran Verstappen. Dermed gav man ham endnu en fordel fordi disse biler ikke længere lå i vejen for ham. Det er kontroversielt fordi der ikke er hverken taget højde for det i reglerne og der er heller ikke sket før i et tidligere løb.
Hamilton mistede føringen i det svinget før langsiden hvor Verstappen udnyttede de friske dæk og selvom Hamilton forsøgte at tage føringen tilbage, havde han bare ikke de vejgreb der skulle til.
Kommentatorer har sidestillet denne situation med at man spiller VM-finale i fodbold hvor det ene hold er foran med 3-0 med 5 minutter tilbage. Pludelig bliver en spiller skadet så dommeren vælger at holder der scorer det næste mål vinder og det førende hold må ikke spille med målmand.
Det er en helt forrykt situation og selvom det gav en vild sidste omgang med direkte kamp om sejren og en populær vinder, så er det ikke sådan reglerne siger at et mesterskab af afgøres.
Hvis det skulle have været en helt fair kamp om sejren skulle man have afbrudt løbet under oprydningen (rødt flag). Det giver en stående start og alle mulighed for at skifte dæk. Det er der heller ikke hjemmel for i reglerne, men disse blev jo brudt alligvel og i denne situation var det lettere at forsvare en sådan beslutning.
Hele situationent gør det lidt svært for mig at finde motivationen til at se frem mod næste sæson. Jeg mener ikke at vi havde en fair kamp om sejren og jeg har egentlig mistet min tiltro til Formel 1 som sport.
Hvad gør man så hvis man er vild med motorsport? Venter og ser om det bliver bedre i næste sæson hvor FIA måske skifter løbsledelse? Skifter fokus til Formel 2, som i øvrigt er meget mere konkurrencepræget fordi der ikke er så stor forskel på bilernes performance?
Jeg har ikke besluttet mig endnu, jeg er bare super ærgelig over at en spændende sæson afsluttes på denne måde.